Cât de repede poți merge cu o bicicletă electrică?

Cât de repede poți merge cu o bicicletă electrică?

Probabil una dintre cele mai frecvente întrebări legate de bicicletele electrice este aceasta: “Cât de rapid poți merge cu ele?” Este oarecum normal ca, înainte de a-ți cumpăra o bicicletă electrică, să îți pui și această întrebare. Probabil ai auzit că e-bike-urile pot merge fie foarte repede, fie că ele nu sunt suficient de rapide pentru cei care caută senzații tari.

Hai să lămurim lucrurile, cât mai “short and sweet” posibil.

Întrebarea mai corectă ar fi: la ce viteză sunt limitate bicicletele electrice? Pentru că, poate nu știai, dar, de regulă, e-bike-urile sunt limitate în ceea ce privește viteza maximă cu care pot să te asiste. Astfel, în SUA, poți rula cu maxim 51 km/h, pe când în cea mai mare parte a Europei limita este de 45 km/h. Acestea sunt bicicletele electrice încadrate la categoria “moped”. Bineînțeles, această limită variază și în funcție de clasa e-bike-ului, despre care o să vorbim imediat.

Ești dezamăgit? Nu e cazul. Poți merge oricând mai repede de atât folosindu-te de propriile picioare. Realitatea este că cei mai mulți oameni vor folosi bicicletele electrice pentru a-și suplimenta efortul atunci când ies la plimbare pe dealuri, mergând prin parc sau chiar pentru a simți, din când în când, puțină adrenalină în plus. Cu alte cuvinte, cei care vor atinge mereu vitezele maxime vor fi, cel mai probabil, în minoritate.

Care sunt clasele de biciclete electrice?

Ca și în cazul autoturismelor, e-bike-urile au fost împărțite pe categorii, în funcție de motor, de siguranță și de capacitățile lor. Una este să folosești bicicleta electrică pentru a merge până la magazinul din cartier în fiecare dimineață și cu totul altceva să o folosești zilnic pentru drumul spre serviciu. Nu mai vorbim de aventurile off-road pe poteci de deal sau de munte, unde sunt cu totul alte condiții. Vestea bună este că pentru fiecare dintre aceste categorii de activități există anumite clase potrivite de biciclete electrice.

Sistemul de clasificare a bicicletelor electrice a fost adoptat de mai multe țări cu scopul de a le reglementa. Avem astfel, următoarele două clase:

Biciclete electrice de clasa I:

Această categorie se referă la bicicletele electrice cu asistență la pedalare. Asta înseamnă că motorul electric funcționează numai dacă pedalezi. Efortul este comun, dar motorul preia o bună parte din efort, în funcție de stilul selectat (eco, touring, boost). Un e-bike de clasa I va începe să te asiste în momentul în care pedalezi și va înceta atunci când ai atins viteza de 25 km/h.

Biciclete electrice de clasa II:

Aceasta păstrează abordarea bicicletelor electrice din categoria I, dar viteza maximă asistată crește până la 45 km/h. Fiind încadrate în categoria “moped”, cei care folosesc aceste modele de e-bike trebuie să îndeplinească niște reguli (cască obligatorie, permis moped, vârsta minimă de 16 ani).

Ce spune legislația cu privire la viteza bicicletelor electrice?

Reglementările sunt ca prietenii ăia care vin la petreceri doar pentru a le strica :)...ar spune unii, dar sunt esențiale pentru a păstra limitele siguranței…ar spune alții. Și unii și alții ar avea dreptate.

În SUA, spre exemplu, legea privind siguranța produselor de consum definește o ''bicicletă electrică de viteză redusă'' ca fiind un vehicul cu pedale complet operabile, cu un motor de 750 wați sau mai puțin și o viteză maximă de 20 mph.

În Europa, lucrurile sunt puțin diferite și ceva mai sigure decât în Statele Unite. Cele mai multe țări europene, inclusiv România, au limitat bicicletele electrice la 25 km/h. Există însă și excepții cum e Danemarca, unde au început să fie aprobate e-bike-uri care ating viteze de până la 45 km/h.

Spre deosebire însă de Statele Unite, în Europa limita maximă a motoarelor electrice care echipează bicicletele este de 250 wați.

Așadar, revenind la problema vitezei, atunci când vrei să-ți cumperi un e-bike, trebuie să-ți pui următoarea întrebare: ce putere maximă a bicicletei electrice mi se potrivește cel mai bine?

Dar, lucrurile pot deveni destul de confuze atunci când te uiți la specificații. Există șanse mari să-ți prinzi urechile între wați, voltaj și alte informații de acest gen. Cert este că bicicleta ta nu va fi mai rapidă cu cât are mai mulți wați. Este o confuzie frecventă. În realitate, mai mulți wați înseamnă o putere mai mare, ceea nu se traduce direct în viteză.

Hai să explicăm altfel. Cu cât ești mai greu cu atât vei avea nevoie de mai multă putere pentru a te propulsa. Tot așa, vei avea nevoie de mai multă putere dacă terenul pe care mergi este mai abrupt. Cu cât mai abrupt, cu atât vei avea nevoie de mai multă putere. Logic, nu?

 

Două lucruri despre siguranța folosirii bicicletelor electrice

Bicicletele electrice în sine nu sunt periculoase, dar folosirea lor într-un mod iresponsabil poate crea neplăceri (vorba lui Uncle Ben: “With great power comes great responsibility”).

Pornirea în viteză, nerespectarea limitelor de viteză și accidentarea pietonilor sau a altor bicicliști sunt doar câteva din principalele pericole asociate e-bike-urilor. Viteza este și principalul factor care face ca accidentările să fie mai grave. De aceea, în încheiere, trebuie să amintim că bicicletele electrice sunt într-adevăr printre cele mai tari mijloace de transport și agrement, dar, tocmai pentru că pot atinge viteze mai mari într-un timp mai scurt, vă pot pune sănătatea și chiar viața în pericol.



Soluționarea alternativă a litigiilor Soluționarea online a litigiilor